Studii despre reprezentările alchimice – Opere Complete, vol. 13
59.00 lei cu TVA
Autor:C.G. Jung
Studiile din acest volum constituie nu doar o sinteză a perspectivei jungiene asupra alchimiei, dar și o binevenită pregă‑ tire pentru cercetările aprofundate întreprinse de către Jung în Mysterium Coniunctionis, Psihologie și alchimie și Aion. Plecând de la reprezentanți faimoși ai alchimiei („Paracelsus ca fenomen spiritual”; „Viziunile lui Zosimos”), de la simboluri specifice („Spiritul Mercur”, „Arborele filosofic”), dar și de la principiile alchimiei chineze („Comentariu la Secretul Florii de Aur”), Jung vede în limbajul și simbolistica alchimice locul unor proiecții a arhetipurilor din inconștientul colectiv. Din această perspectivă, gesturile „filosofilor” oculți, de decantare și transformare a materiei, nu mai pot fi înțelese doar ca niște experimente cu rezultate îndoielnice (cum ar fi producerea aurului), ci mai curând ca niște procese de perfecționare interioară, de individuare. La fel de bogată în simboluri ca religia, mitologia sau visul, alchimia, „atât de sterilă pentru chimist, este pentru noi – spune Jung – o ade‑ vărată mină de aur, bogată în materiale care conturează o imagine edificatoare a structurii inconștientului”.
„Natura nu este numai materie; ea este și spirit. Este marele merit al lui Paracelsus că a accentuat «lumina naturii», spiritul natural a cărui acțiune stranie și importantă o putem observa în manifestările inconștientului. Inconștientul nu se limitează doar la procesele instinctelor și reflexelor, ci merge și dincolo de conștiință, anticipând, în simbolurile sale, procese viitoare ale conștiinței. De aceea el este la fel de mult și un supraconștient.” – C.G. Jung
„La analiza și elucidarea mentalității alchimice, psihologia are un cuvânt important de spus; căci ceea ce a produs alchimia ca fantasmagorii absurde — așa cum i se par chimistului — psihologul recunoaște a fi material psihic. Acest material este identic cu acele formațiuni fantasmatice pe care le mai putem detecta și azi la oameni sănătoși și bolnavi care nu au auzit niciodată de alchimie. Locul de origine al acestor reprezentări este inconștientul colectiv.” – C.G. Jung
CUPRINS
Prefaţa editorilor
I. COMENTARIU LA „SECRETUL FLORII DE AUR”
Cuvânt‑înainte la ediția a doua
1. INTRODUCERE
A. DE CE ÎI VINE GREU EUROPEANULUI SĂ ÎNŢELEAGĂ ORIENTUL
B. PSIHOLOGIA MODERNĂ DESCHIDE O POSIBILITATE DE ÎNŢELEGERE
2. CONCEPTELE DE BAZĂ
A. TAO
B. MIȘCAREA CIRCULARĂ ȘI CENTRUL
3. ASPECTELE DRUMULUI
A. DIZOLVAREA CONȘTIINŢEI
B. ANIMUS ȘI ANIMA
4. DESPRINDEREA CONȘTIINŢEI DE OBIECT
5. DESĂVÂRȘIREA
6. CUVÂNT DE ÎNCHEIERE
II. VIZIUNILE LUI ZOSIMOS
1. TEXTELE
2. COMENTARIUL
A. GENERALITĂŢI DESPRE INTERPRETARE
B. ACTUL DE JERTFIRE
C. PERSONIFICĂRILE
D. SIMBOLISTICA PIETREI
E. SIMBOLISTICA APEI
F. ORIGINEA VIZIUNII
III. PARACELSUS CA FENOMEN SPIRITUAL
Prefaţă la „Paracelsica
1. CELE DOUĂ SURSE ALE ȘTIINŢEI: LUMINA NATURII ȘI LUMINA REVELAŢIEI
A. MAGIE
B. ALCHIMIE
C. ÎNVĂŢĂTURA ARCANĂ
D. OMUL PRIMORDIAL
2. DE VITA LONGA: O PREZENTARE A TEORIEI SECRETE
A. ILIASTRUL
B. AQUASTRUL
C. ARES
D. MELUZINA
E. FILIUS REGIUS CA SUBSTANŢĂ ARCANĂ
(MICHAEL MAIER)
F. PRODUCEREA UNULUI SAU A CENTRULUI PRIN DISTILARE
G. CONJUNCŢIA ÎN PRIMĂVARĂ
3. MISTERUL NATURAL AL TRANSFORMĂRII
A. LUMINA ÎNTUNERICULUI
B. UNIREA CELOR DOUĂ NATURI ALE OMULUI
C. CUATERNITATEA LUI HOMO MAXIMUS
D. APROPIEREA DE INCONȘTIENT
4. COMENTARIU LA GERARDUS DORNEUS
A. MELUZINA ȘI PROCESUL DE INDIVIDUAŢIE
B. HIEROS GAMOS‑UL OMULUI ETERN
C. SPIRIT ȘI NATURĂ
D. SACRAMENTUL BISERICESC ȘI OPUS‑UL
ALCHIMIC
Cuvânt de încheiere
IV. SPIRITUL MERCUR
PARTEA I
A. BASMUL DESPRE SPIRITUL DIN STICLĂ
B. EXPLICAŢII REFERITOARE LA PĂDURE ȘI COPAC
C. SPIRITUL DIN STICLĂ
D. RELAŢIA SPIRITULUI CU COPACUL
E. PROBLEMA ELIBERĂRII LUI MERCUR
PARTEA A II‑A
A. OBSERVAŢII PRELIMINARE
B. MERCURUL CA ARGINT VIU, RESPECTIV APĂ
C. MERCUR CA FOC
D. MERCUR CA SPIRIT ȘI SUFLET
a. MERCUR CA SPIRIT AL AERULUI
b. MERCUR CA SUFLET
c. MERCUR CA SPIRIT ÎN SENSUL NECORPORAL, METAFIZIC
E. MERCUR CA NATURĂ DUBLĂ
F. MERCUR CA UNITATE ȘI TRINITATE
G. RELAŢIILE LUI MERCUR CU ASTROLOGIA ȘI CU DOCTRINA ALHONŢILOR
H. MERCUR ȘI ZEUL HERMES
I. SPIRITUL MERCUR CA SUBSTANŢA ARCANĂ
K. REZUMAT
V. ARBORELE FILOSOFIC
1. REPREZENTĂRI INDIVIDUALE ALE SIMBOLULUI ARBORELUI
2. CONTRIBUŢII LA ISTORIA ȘI INTERPRETAREA SIMBOLULUI ARBORELUI
A. ARBORELE CA IMAGINE ARHETIPALĂ
B. ARBORELE ÎN TRATATUL LUI IODOCUS GREVERUS
C. TETRASOMIA
D. DESPRE IMAGINEA TOTALITĂŢII ÎN ALCHIMIE
E. DESPRE NATURA ȘI GENEZA ARBORELUI ALCHIMIC
F. INTERPRETAREA ARBORELUI LA GERARDUS DORNEUS
G. SÂNGELE DE CULOAREA TRANDAFIRULUI ȘI TRANDAFIRUL
H. STAREA SPIRITUALĂ A ALCHIMISTULUI
I. DIFERITE ASPECTE ALE ARBORELUI
K. LOCUL ÎN CARE CREȘTE ARBORELE ȘI ORIGINEA ARBORELUI
L. ARBORELE INVERSAT
M. PASĂRE ȘI ȘARPE
N. NUMEN‑UL FEMININ AL ARBORELUI
O. ARBORELE CA PIATRĂ
P. PERICULOZITATEA ARTEI
Q. ÎNŢELEGEREA CA MIJLOC DE APĂRARE
R. MOTIVUL TORTURII
S. RELAŢIA DINTRE TORTURĂ ȘI PROBLEMA CONJUNCŢIEI
T. ARBORELE CA OM
U. INTERPRETAREA ȘI INTEGRAREA INCONȘTIENTULUI
ANEXE
Explicarea imaginilor (Registrul ilustraţiilor)
Bibliografie
Indice de nume proprii
Indice tematic
În stoc
Autor: C.G. Jung
Traducător: Daniela Ștefănescu
Editura/Colecție: Trei
An apariție: 2017
Nr. pagini: 480
Ilustrator:
Descriere carte: Studiile din acest volum constituie nu doar o sinteză a perspectivei jungiene asupra alchimiei, dar și o binevenită pregă‑ tire pentru cercetările aprofundate întreprinse de către Jung în Mysterium Coniunctionis, Psihologie și alchimie și Aion. Plecând de la reprezentanți faimoși ai alchimiei („Paracelsus ca fenomen spiritual"; „Viziunile lui Zosimos"), de la simboluri specifice („Spiritul Mercur", „Arborele filosofic"), dar și de la principiile alchimiei chineze („Comentariu la Secretul Florii de Aur"), Jung vede în limbajul și simbolistica alchimice locul unor proiecții a arhetipurilor din inconștientul colectiv. Din această perspectivă, gesturile „filosofilor" oculți, de decantare și transformare a materiei, nu mai pot fi înțelese doar ca niște experimente cu rezultate îndoielnice (cum ar fi producerea aurului), ci mai curând ca niște procese de perfecționare interioară, de individuare. La fel de bogată în simboluri ca religia, mitologia sau visul, alchimia, „atât de sterilă pentru chimist, este pentru noi – spune Jung – o ade‑ vărată mină de aur, bogată în materiale care conturează o imagine edificatoare a structurii inconștientului".
„Natura nu este numai materie; ea este și spirit. Este marele merit al lui Paracelsus că a accentuat «lumina naturii», spiritul natural a cărui acțiune stranie și importantă o putem observa în manifestările inconștientului. Inconștientul nu se limitează doar la procesele instinctelor și reflexelor, ci merge și dincolo de conștiință, anticipând, în simbolurile sale, procese viitoare ale conștiinței. De aceea el este la fel de mult și un supraconștient." - C.G. Jung
„La analiza și elucidarea mentalității alchimice, psihologia are un cuvânt important de spus; căci ceea ce a produs alchimia ca fantasmagorii absurde — așa cum i se par chimistului — psihologul recunoaște a fi material psihic. Acest material este identic cu acele formațiuni fantasmatice pe care le mai putem detecta și azi la oameni sănătoși și bolnavi care nu au auzit niciodată de alchimie. Locul de origine al acestor reprezentări este inconștientul colectiv." - C.G. Jung
CUPRINS
Prefaţa editorilor
I. COMENTARIU LA „SECRETUL FLORII DE AUR"
Cuvânt‑înainte la ediția a doua
1. INTRODUCERE
A. DE CE ÎI VINE GREU EUROPEANULUI SĂ ÎNŢELEAGĂ ORIENTUL
B. PSIHOLOGIA MODERNĂ DESCHIDE O POSIBILITATE DE ÎNŢELEGERE
2. CONCEPTELE DE BAZĂ
A. TAO
B. MIȘCAREA CIRCULARĂ ȘI CENTRUL
3. ASPECTELE DRUMULUI
A. DIZOLVAREA CONȘTIINŢEI
B. ANIMUS ȘI ANIMA
4. DESPRINDEREA CONȘTIINŢEI DE OBIECT
5. DESĂVÂRȘIREA
6. CUVÂNT DE ÎNCHEIERE
II. VIZIUNILE LUI ZOSIMOS
1. TEXTELE
2. COMENTARIUL
A. GENERALITĂŢI DESPRE INTERPRETARE
B. ACTUL DE JERTFIRE
C. PERSONIFICĂRILE
D. SIMBOLISTICA PIETREI
E. SIMBOLISTICA APEI
F. ORIGINEA VIZIUNII
III. PARACELSUS CA FENOMEN SPIRITUAL
Prefaţă la „Paracelsica
1. CELE DOUĂ SURSE ALE ȘTIINŢEI: LUMINA NATURII ȘI LUMINA REVELAŢIEI
A. MAGIE
B. ALCHIMIE
C. ÎNVĂŢĂTURA ARCANĂ
D. OMUL PRIMORDIAL
2. DE VITA LONGA: O PREZENTARE A TEORIEI SECRETE
A. ILIASTRUL
B. AQUASTRUL
C. ARES
D. MELUZINA
E. FILIUS REGIUS CA SUBSTANŢĂ ARCANĂ
(MICHAEL MAIER)
F. PRODUCEREA UNULUI SAU A CENTRULUI PRIN DISTILARE
G. CONJUNCŢIA ÎN PRIMĂVARĂ
3. MISTERUL NATURAL AL TRANSFORMĂRII
A. LUMINA ÎNTUNERICULUI
B. UNIREA CELOR DOUĂ NATURI ALE OMULUI
C. CUATERNITATEA LUI HOMO MAXIMUS
D. APROPIEREA DE INCONȘTIENT
4. COMENTARIU LA GERARDUS DORNEUS
A. MELUZINA ȘI PROCESUL DE INDIVIDUAŢIE
B. HIEROS GAMOS‑UL OMULUI ETERN
C. SPIRIT ȘI NATURĂ
D. SACRAMENTUL BISERICESC ȘI OPUS‑UL
ALCHIMIC
Cuvânt de încheiere
IV. SPIRITUL MERCUR
PARTEA I
A. BASMUL DESPRE SPIRITUL DIN STICLĂ
B. EXPLICAŢII REFERITOARE LA PĂDURE ȘI COPAC
C. SPIRITUL DIN STICLĂ
D. RELAŢIA SPIRITULUI CU COPACUL
E. PROBLEMA ELIBERĂRII LUI MERCUR
PARTEA A II‑A
A. OBSERVAŢII PRELIMINARE
B. MERCURUL CA ARGINT VIU, RESPECTIV APĂ
C. MERCUR CA FOC
D. MERCUR CA SPIRIT ȘI SUFLET
a. MERCUR CA SPIRIT AL AERULUI
b. MERCUR CA SUFLET
c. MERCUR CA SPIRIT ÎN SENSUL NECORPORAL, METAFIZIC
E. MERCUR CA NATURĂ DUBLĂ
F. MERCUR CA UNITATE ȘI TRINITATE
G. RELAŢIILE LUI MERCUR CU ASTROLOGIA ȘI CU DOCTRINA ALHONŢILOR
H. MERCUR ȘI ZEUL HERMES
I. SPIRITUL MERCUR CA SUBSTANŢA ARCANĂ
K. REZUMAT
V. ARBORELE FILOSOFIC
1. REPREZENTĂRI INDIVIDUALE ALE SIMBOLULUI ARBORELUI
2. CONTRIBUŢII LA ISTORIA ȘI INTERPRETAREA SIMBOLULUI ARBORELUI
A. ARBORELE CA IMAGINE ARHETIPALĂ
B. ARBORELE ÎN TRATATUL LUI IODOCUS GREVERUS
C. TETRASOMIA
D. DESPRE IMAGINEA TOTALITĂŢII ÎN ALCHIMIE
E. DESPRE NATURA ȘI GENEZA ARBORELUI ALCHIMIC
F. INTERPRETAREA ARBORELUI LA GERARDUS DORNEUS
G. SÂNGELE DE CULOAREA TRANDAFIRULUI ȘI TRANDAFIRUL
H. STAREA SPIRITUALĂ A ALCHIMISTULUI
I. DIFERITE ASPECTE ALE ARBORELUI
K. LOCUL ÎN CARE CREȘTE ARBORELE ȘI ORIGINEA ARBORELUI
L. ARBORELE INVERSAT
M. PASĂRE ȘI ȘARPE
N. NUMEN‑UL FEMININ AL ARBORELUI
O. ARBORELE CA PIATRĂ
P. PERICULOZITATEA ARTEI
Q. ÎNŢELEGEREA CA MIJLOC DE APĂRARE
R. MOTIVUL TORTURII
S. RELAŢIA DINTRE TORTURĂ ȘI PROBLEMA CONJUNCŢIEI
T. ARBORELE CA OM
U. INTERPRETAREA ȘI INTEGRAREA INCONȘTIENTULUI
ANEXE
Explicarea imaginilor (Registrul ilustraţiilor)
Bibliografie
Indice de nume proprii
Indice tematic
Prezentare autor: