Profesor și educator cultural 2.0
Vineri, 9 iunie 2017, ora 16.00
Librăria „La Două Bufniţe”
Piaţa Unirii nr. 11 (intrare de pe Matei Corvin)

Intrarea liberă

Elevul 2.0 – conectat la digital, hrănindu-și atenția, mintea și sufletul cu oferta de informație și potențialul de colaborare și interactivitate globală oferite de Internet – este provocarea şi preocuparea majoră a dascălului, de calitatea colaborării lor depinzând, în mare măsură, şi rezultatele procesului instructiv-educativ. Programele şcolare prevăd îmbinarea armonioasă a activităţilor formale cu cele non-formale sau informale, astfel încât cadrului didactic, profesor sau educator cultural, i se conferă, în ideal, un statut dinamic şi eclectic, mereu permeabil şi dispus la revizuire. Cadrele didactice sunt (uneori) nevoite să se plaseze la intersecţia dintre tipul de pregătire profesională iniţială, specializările şi formările ulterioare, cerinţele instituţionale, starea de bine a copilului, atitudinea părinţilor sau valorile morale ale comunităţii/ societăţii.

Societatea românească contemporană şi-a intensificat preocupările în ceea ce priveşte procesul de instrucţie şi educaţie. Observăm tot mai multe polemici legate, mai ales, de rezultatele copiilor şi raportarea lor la indicii educaţionali de evaluare la nivel european. Ceea ce ştie sau ceea ce devine elevul este strâns legat de impactul pe care cei din jurul lui îl au în termeni de educaţie: părinţi, profesori, operatori culturali, artistişti, etc.

Cine sunt profesorul şi educatorul cultural în era digitalului? Care sunt competenţele reale ale profesorului 2.0? Cum poate fi gestionat decalajul între competenţele elevului 2.0 si ale profesorului său? Cum pot practicile culturale să faciliteze relaţia dintre cei doi? Prin ce fel de tehnici şi strategii de pedagogie artistică ar putea educatorul cultural îmbunătăţi starea de bine a copiilor? În ce măsură cultura se poate constitui ca un aliat al profesorului în formarea şi dezvoltarea gândirii critice?

Invitate: Laura Ioana Coroamă (profesoară și educator cultural, Institutul Francez din Timișoara), Adina Sabo (profesoară de limba franceză, Colegiul Național Bănățean)

Laura Ioana Coroamă este profesoară de limba engleză, franceză şi română pentru străini şi cercetător asociat în grupul IMAGER al Universităţii Paris Est. Doctor în ştiinţele limbajului, este interesată cu predilecţie de tehnici inovatoare de abordare a limbilor străine, abordarea ecologică a învăţării, comunităţi de învăţare, plurilingvism, învăţare non-formală. Experienţele ei de predare acoperă o arie bogată de tipuri de învăţământ colaborând astfel cu un public extrem de diversificat. Este activ interesată de potenţialitatea relaţiei dintre artă şi educaţie şi conduce un proiect de învăţare a limbii franceze prin arta cinematografică la Institutul Francez din Timişoara.

Adina Sabo este profesor de 17 de ani, predând la şcoala primară, gimnaziu şi liceu. Predă limba franceză la Colegiul Naţional Bănăţean din Timișoara. Implicată în numeroase proiecte, este preocupată de îmbunătăţirea procesului de învăţare şi de facilitarea limbii franceze printr-o serie de activităţi non-formale. Formarea plenară şi armonioasă a elevului este obiectivul principal al Adinei Sabo. A învăţa o limbă străină nu înseamnă doar însuşirea unui cod lingvistic, ci întelegerea culturii care îi este asociată, a unui anume mod de gândire şi simţire.
Întâlnirea va avea loc vineri 9 iunie 2017 la ora 16.00 la libraria „La Două Bufniţe”. Înscrierea este deschisă tuturor celor interesați. Vă rugăm să ne trimiteți până joi 8 iunie 2017 numele dvs./ al organizației dvs. pe adresa contact@culturaineducatie.ro pentru a confirma participarea.

Despre proiect

Întâlnirea are loc în cadrul proiectului Parteneri edu-creativi 2017. Proiectul Parteneri edu-creativi 2017 îşi propune să creeze o platformă de acompaniere și îndrumare dinamică pentru cinci școli publice şi cinci organizaţii neguvernamentale culturale din Bucureşti, Timişoara, Târgu Mureş şi Târgu Ocna care, formând echipe edu-creative, integrează arta într-un context educațional ce stimulează creativitatea si inventivitatea copiilor și tinerilor prin întâlnirea directă cu artiștii si creațiile acestora.

Parteneri edu-creativi 2017 este dezvoltat de Asociația MetruCub – resurse pentru cultură.

Parteneri: Asociația culturală Replika, Asociația 37, Asociația Ești Povești, Asociația Minitremu, Institutul Cultural Francez Timișoara, La firul ierbii, Muzeul Naţional al Hărţilor şi Cărţii Vechi, Muzeul Municipiului București.

Școli partenere: Școala Gimnazială Sfinții Constantin și Elena din București, Colegiul Costache Negri din Târgu Ocna, Şcoala Gimnazială nr.131 din Rahova – București, Liceul vocațional de artă din Târgu Mureș, Colegiul Naţional Bănăţean din Timișoara.

——————–
Platorma Susține cultura în educație își propune să susțină realizarea unor programe culturale cu o dimensiune educațională în România prin dezvoltarea unei rețele de profesioniști și organizații și a unor resurse despre practici și politici publice în domeniu. Platforma este rezultatul proiectului Susține cultura în educație, coordonat de Asociația MetruCub în perioada octombrie 2014 – aprilie 2016, realizat cu sprijinul financiar al Granturilor SEE 2009-2014, în cadrul Fondului ONG în România, al ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București, prin programul Ești București 2015, și al Administrației Fondului Cultural Național.

www.culturaineducatie.ro
www.Facebook.com/culturaineducatie

Proiectul cultural Parteneri edu-creativi 2017 este cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.